Patiënten delen hun ervaringen



Hoe ervaar jij als patiënt de dagelijkse zorg en behandeling in AZ Heilige Familie? Welke verwachtingen heb je en wat maakt voor jou het verschil? Lees de verhalen   
van andere patiënten of stuur ons jouw eigen verhaal.

Welke mooie, verdrietige, spannende en opmerkelijke dingen heb je meegemaakt in ons ziekenhuis? Wat ging goed? En wat kan beter? Wil je jouw ervaringen in de vorm van een patiëntverhaal?  Dat kan! Mail jouw verhaal naar Sofie Vermeulen, communicatie-verantwoordelijke, via communicatie@hfr.be.

We plaatsen het verhaal plaatsen op onze website en eventueel ook op onze andere eigen kanalen (sociale media, ziekenhuismagazine).  Wij geven jouw verhaal nooit door aan anderen zonder jouw toestemming.

 

Jeannine Elsen is al jaren vertrouwd met AZ Heilige Familie als enthousiaste vrijwilligster voor de Stichting tegen Kanker, maar eind 2016 belandde ze zelf als patiënt in ons ziekenhuis...

"Met acute maag- en darmklachten werd ik eind november via de huisarts doorgestuurd naar AZ Heilige Familie. Nog dezelfde dag kon ik terecht bij algemeen chirurg dr. Jan Croonenborghs. Omdat ik allergisch ben aan heel wat producten, zoals ook jodium, bleek een onderzoek via CT-scan echter niet mogelijk...

Dr. Croonenborghs stuurde me daarom door naar dr. Michel Craninx, één van de gastro-enterologen, voor een coloscopie. Ook hier kon ik snel terecht! Het onderzoek wees uit dat ik best snel moest worden geopereerd en op 20 december 2016 was het zover. Dr. Craninx beloofde me plechtig dat ik kerstmis thuis vieren, wat natuurlijk mooi zou zijn!

Wegens de talrijke allergieën was ik wat benauwd voor de opname en behandeling, maar op de verpleegafdeling D2 werd ik gerust gesteld. Er werd in mijn kamer een groot formulier opgehangen met de opsomming van mijn allergieën, zodat er zeker niets kon mislopen. Ook in het operatiekwartier werd door de anesthesist gecheckt naar mogelijke problemen. Er werd naar een alternatief gezocht, zodat ik zo weinig mogelijk hinder zou ondervinden van de verdoving.

De operatie verliep vlot en zowel dr. Croonenborghs als dr. Craninx kwamen elke dag van mijn verblijf in het ziekenhuis even langs voor een controle of een praatje. Ook dr. Marc De Coninck en dr. Mathias De Schepper, collega's van dr. Croonenborghs die blijkbaar mee hadden geholpen tijdens de operatie, kwamen spontaan even langs om te horen of alles naar wens verliep.

En dr. Craninx hield woord... op kerstdag, om half negen 's morgens, kwam hij met een brede glimlach mijn kamer binnen en vroeg me of ik nog herinnerde wat hij me had beloofd. Ik mocht naar huis!

Ik wil alle artsen en verpleegkundigen bedanken voor de snelle diagnose en behandeling, de goede zorgen en de tijd en aandacht dat ze aan mij schonken. Hierdoor voelde ik me geen nummer, maar merkte ik dat de artsen oprecht bezorgd waren en er alles aan deden om mijn verblijf in AZ Heilige Familie zo aangenaam mogelijk te maken. Elke dag een kort bezoekje van hen deed wonderen!

En nu hoop ik op een spoedig herstel, zodat ik opnieuw kan gaan werken als vrijwilliger in de cafetaria van WZC Sint-Jozef in Rumst. De volgende keer dat ik de draaideur van AZ Heilige Familie binnen ga, is het niet meer als patiënt, maar om andere patiënten te informeren over de Stichting tegen Kanker!"

Jeannine Elsen, Rumst

 

 

Een weekje in AZ Heilige Familie voor een volledige heupprothese - dr. Johan Waes (voorzitter van de Vlaamse Reumaliga vzw)

Als reumatoloog verwijs ik reeds meerdere jaren al mijn patiënten voor heup- of knieprotheses naar Dr. Roger Jaeken.  Dit jaar was ik zelf aan de beurt.

Ik verbleef voor een volledige heupprothese een weekje in AZ Heilige Familie.  De ingreep werd perfect uitgevoerd door Dr. Jaeken, die in mijn ogen 1 van de beste prothesechirurgen van het land is.  Bij het ontslag uit het ziekenhuis had ik nog slechts één kruk nodig.  Een kleine week later gebeurde het stappen zelfs zonder kruk.

Het verblijf in het ziekenhuis is mij zeer goed meegevallen.  De zeer goede infrastructuur en vooral ook de sfeer binnen het ziekenhuis heeft mij aangenaam verrast. De verpleegkundige zorg, zowel door de mensen van de dag- als van de nachtploeg, was uitstekend.  Zeer vriendelijk en vakkundig personeel, hetgeen meteen ook van de mensen van de onderhoudsdienst kan gezegd worden.  Wat de catering betreft: de maaltijden waren zeer gevarieerd en lekker.  Alvast een proficiat aan de kok en het personeel van de keuken!

3 weken na de operatie kan ik mijn fulltime drukke raadplegingen als reumatoloog opnieuw aanvangen.  Ondertussen volgde ik het revalidatieprogramma in AZ Heilige Familie.  Hiervoor reed ik dagelijks vanuit Mechelen naar Reet: een kwestie van vertrouwen, maar ook van sympathie!

De grote competentie van de kinesisten en ergotherapeuten, maar ook de bijzonder hartelijke en ontspannen sfeer op de afdeling revalidatie - met dank aan Katrien en Frank - hebben zeker bijgedragen tot een zeer vlug herstel.

Mijn persoonlijke ervaring bij het verblijf in AZ Heilige Familie sluit aan bij de bijzonder positieve commentaren die ik reeds kreeg van mijn vele patiënten die voor het plaatsen van een prothese in dit ziekenhuis verbleven. 

Ik wil dan ook elke medewerker van AZ Heilige Familie van harte danken voor de inzet voor onze patiënten!

 

 

12 dagen in AZ Heilige Familie na een scheur in de aorta - Jacobus De Schepper

Graag had ik jullie ziekenhuis en bepaalde personen eens in de bloemetjes gezet.

Ik ben op 26 oktober onwel geworden thuis en bij jullie terechtgekomen op spoedgevallen.  Ik bleek uiteindelijk een scheurtje in de aorta te hebben, wat echt wel levensbedreigend bleek te zijn.  Dankzij het snelle ingrijpen van dr. Lambrechts heeft dit mijn leven gered, want ik ben volgens hem echt door het oog van de naald gekropen.

Dan heb ik 2 dagen op intensieve zorgen gelegen, waar ik zeer goed verzorgd ben.  Daarna mocht ik verhuizen naar kamer 427.  Ik heb het daar de verpleging niet gemakkelijk gemaakt daar ik 's nachts verward werd en het niet beter vond dan alles uit te trekken en naar huis wilde gaan.  De verpleging is daar heel rustig mee omgegaan en hebben mij zoveel als mogelijk proberen kalmeren. Ondanks mijn moeilijk doen zijn ze steeds zeer rustig en vriendelijk gebleven, waarvoor mijn oprechte dank. 

Ik schrijf deze brief omdat het niet alleen de klachten zijn die neer moeten geschreven worden.  Ik vind dat er ook eens pluimen mogen uitgedeeld worden aan het personeel en de dokters.  Dus bij deze hoop ik dat dit bij de juiste personen zal terecht komen, hierbij mijn oprechte dank aan dr. Lambrechts en het personeel van het 2de verdiep.  Zij hebben allen mijn leven gered en mij doen beseffen wat er belangrijk is in het leven!